Öğrenciler sonuç yerine süreç odaklı takip edilecek


ANKARA (İGFA) – Geçen yıl birinci defa Resmî Gazete’de yayımlanan ve ölçme kıymetlendirme uygulamalarında çatı mevzuat olan Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği ile okullarda bahis soru dağılım tabloları, ortak imtihan haftası, ortak imtihanlar, geliştirici kıymetlendirme ve imtihanlarda açık uçlu sorular üzere birçok yenilik getirildi.

Okul öncesi, 1, 5, hazırlık ve 9. sınıflarda uygulanmaya başlanan yeni müfredatla birlikte eğitimde “öğrenci merkezli” ve “beceri odaklı” yaklaşım benimsenerek, ölçme ve değerlendirmede esaslı değişikliklere gidildi. Bu kapsamda süregelen devirde yalnızca imtihan sonucuna nazaran kıymetlendirilmesi yapılan “sonuç odaklı ölçme” yerine, ilgili kademelerde vazife yapan öğretmenler yeni müfredattaki ölçme kıymetlendirme uygulamalarında öğrencilerinin gelişimini takip edebilmelerine imkan sağlayan tanılayıcı, biçimlendirici ve seviye belirleyici kıymetlendirme formülleri ortasında dengelerin sağlandığı “süreç odaklı ölçme” uygulayacak.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında geliştirilen “süreç odaklı ölçme” ile öğretim programlarında öğrencilerin bilgi ve becerilerindeki gelişimin faal ve etkileşimli halde sistematik olarak izlenmesinin yanı sıra sınıf içinde öğrencilere anlık ve açıklayıcı geri bildirimler sağlanarak öğretim süreçlerinin daima olarak güzelleştirilmesi hedefleniyor.

Yeni müfredat doğrultusunda hazırlanan ders kitaplarında, “süreç odaklı ölçme” kapsamında öğrenciyi zihinsel, toplumsal, duygusal, duyuşsal, fizikî ve ahlaki açıdan bir bütün olarak gören “bütüncül eğitim yaklaşımı” benimsendi. Ders kitapları teorik bilgilerin yanı sıra günlük hayatla da köprü kuracak nitelikte hazırlanırken, öğretmenlerin sınıf içi uygulamalarında yararlanabilecekleri birçok örnek ve sistem sunuldu. Bu prosedürler, sınıflarda her öğrencinin farklı gereksinimlerine uygun olarak derslerin nasıl farklılaştırılabileceğine dair pratik bilgiler içeriyor.

Ayrıca öğretmenlere rehber olması gayesiyle kitaplarda her hususa ait izlemeleri gereken yollar da gösterildi. Buna nazaran, “süreç odaklı ölçme” uygulamasında öğretmenler dersi işlemeden evvel öğrencilerinin görecekleri mevzuyla ilgili geçmişte aldıkları eğitimle hangi kavramları bilmesi gerektiğine hâkim olacak ve sınıfta bu kavramların bilinirliği soru, görsel, görüntü, test yahut farklı ölçme araçlarıyla bilgi ve marifetlerini sorgulayarak ön kıymetlendirme yapacak.

Ön değerlendirmeden sonra öğretmenler evvelce elde edilen bilgiyle yeni öğrenilecek bilgi ortasında ilişkiler kurarak, öğrencilerin derse olan ilgisini artıracak ve günlük hayatta bu bilgilerin nerede ve nasıl karşısına çıkabileceğini anlatacak. Öğretmenler, öğrencilerinin eğitim öğretim süreçlerinden en üst seviyede faydalanabilmeleri için sınıf içinde mevzuyla ilgili eksiği bulunan yahut başkalarına nazaran ileri seviyedeki öğrencileri tespit ederek, destekleme yahut zenginleştirme üzere farklılaştırılmış eğitimleri de aktif bir halde planlayacak. Eksiği bulunan öğrenciler için “destekleme”, ileri seviye öğrenciler için “zenginleştirme” uygulamaları olacak.

ÖĞRENCİLER DE KENDİNİ VE AKRANLARINI DEĞERLENDİRECEK

Yeni müfredatla uygulanan “süreç odaklı ölçme” yaklaşımına nazaran öğretmenler öğrencilere ödevler, projeler, performans misyonları, sunumlar, denetim listeleri, imtihanlar, müşahede ve görüşme formları, küme çalışması, sınıf içi tartışmalar ve öz/akran/grup değerlendirmeleri onların performansını ölçmek ve geliştirmek için kullanacak.

Öğrencilere, yakın yahut uzak etrafında karşılaşabileceği sorunlar yahut misyonlar verilerek yargılayıcı tavırdan uzak ve motive edici geri bildirimler sağlanacak ve dijital teknolojiler kullanılarak faal öğrenme süreçleri desteklenecek. Örneğin, kitapta bir bahisle ilgili belirlenen öğrenme çıktısına küme çalışmasıyla ulaşılması isteniyorsa, öğretmen sınıf içinde gruplar oluşturacak. Öğretmen, bu grupta yer alan her bir öğrencinin birtakım uygulamalar, araştırmalar ve çalışmalar yapmasını isteyerek toplumsal hünerlerinin gelişmesini sağlayacak.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir